%0 Journal Article %A Taghizadeh, Shiva %A Jahan, Ali %A Hashemi, Touraj %A Nazari, Mohammad Ali %T The relationship between brain activity pattern and math skill: An event-related potential based study %J Advances in Cognitive Sciences %V 22 %N 3 %U http://icssjournal.ir/article-1-1111-fa.html %R 10.30699/icss.22.3.68 %D 2020 %K ERP, Math skill, Mental arithmetic, Mismatch negativity, %X مقدمه: علوم اعصاب شناختی در حال حاضر چندین شاخص و ابزار برای استفاده در حوزه آموزش ایجاد کرده ­است که منجر به کشف نشان­گرهای عصبی برای ارزیابی و بررسی روند یادگیری و تفاوت­‌های فردی شده ­است. هدف این پژوهش بررسی تفاوت­‌های فردی در مهارت­‌های ریاضی در سطح سایکوفیزیک و پتانسیل­‌های وابسته به رویداد بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، سی و هشت شرکت­­‌کننده راست دست از دانشجویان رشته­‌های مهندسی و غیر مهندسی در دو گروه با مهارت ریاضی بالا و پایین جای­گذاری شدند. سپس در حین انجام تکالیف رایانه­‌ای محاسبات عددی سیگنال الکتروانسفالوگرام آنها ثبت شد. نمرات دقت و زمان واکنش و دامنه مولفه منفی در پنجره زمانی 400-200 میلی­‌ثانیه مورد بررسی قرار گرفت. داده‌­ها با روش تحلیل واریانس مکرر تحلیل شدند. یافته­‌ها: گروه مهارت پایین در دقت و زمان واکنش نسبت به گروه دیگر به ­طور معنادار عملکرد پایین­‌تری نشان داد (001/0P<). مولفه پتانسیل­ وابسته به رویداد مورد مطالعه در منطقه آهیانه­‌ای به ­طور معناداری در گروه مهارت بالا، دامنه بزرگتری داشت، در حالی که دامنه این مولفه در گروه مهارت پایین، در منطقه پیشانی و پیش­‌پیشانی بیشتر بود. همچنین، بین دامنه نواحی قدامی و خلفی در گروه مهارت پایین، اختلاف معناداری وجود داشت در حالی که چنین اختلافی در گروه مهارت بالا مشاهده نشد. نتیجه­‌گیری: به طور کلی افراد با مهارت ریاضی متفاوت فعالیت مغز متفاوتی نشان دادند و مولفه منفی در پنجره زمانی 400-200 میلی ثانیه برای تغییرات فردی در عملکرد ریاضی متفاوت بود. %> http://icssjournal.ir/article-1-1111-fa.pdf %P 68-78 %& 68 %! %9 Research %L A-10-102-2 %+ Professor of Cognitive Neuroscience, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran %G eng %@ 1561-4174 %[ 2020