%0 Journal Article %A Jalali, Maryam %A Kormi-Nouri, Reza %A Hassanabadi, Hamidreza %A Hatami, Javad %T A 4-component scale of working memory: Developing the Persian version and evaluating the validity of it in 4-6 grades children (WM-4CSC) %J Advances in Cognitive Sciences %V 23 %N 1 %U http://icssjournal.ir/article-1-1195-fa.html %R 10.30514/icss.23.1.13 %D 2021 %K Working memory, Multicomponent model, Scale, Validity, Reliability, %X هدف: حافظه کاری نقش مرکزی در شناخت و یادگیری دارد و ظرفیت آن تعیین­‌کننده عملکرد دیگر کارکردهای شناختی و وضعیت تحصیلی کودک است. هدف مطالعه حاضر، طراحی یک مقیاس 4 مولفه­­­­‌­­­­­­­­­ای بر اساس مدل حافظه کاری Baddeley، در کودکان مقاطع 4 تا 6 ابتدایی بود. روش کار: این مطالعه از نوع آزمایشی و تحولی بود. ابتدا بر اساس نظریه پشتوانه، ابزارهای توسعه‌­یافته حافظه کاری گردآوری و سپس بر مبنای نظر متخصصین (بر اساس شاخص­‌های CVI وCVR ) برای انتخاب تکالیف و روایی صوری قرار گرفت. تکالیف منتخب با توجه به سن نمونه­‌ها و زبان فارسی ترجمه و منطبق گردیدند. نمونه­‌ها شامل 80 کودک عادی (50 دختر و 30 پسر) و 10 کودک همراه با اختلال حافظه کاری از مقاطع 4، 5 و 6 ابتدایی (8 تا 12 سال) بودند. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه بین­‌گروهی و آزمون همبستگی گشتاوری پیرسون در نرم­‌افزار SPSS-26انجام شد. یافته‌­ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در هر 3 مقطع تحصیلی و در مقایسه کودکان عادی و همراه با اختلال، اختلاف معنادار داشتند. نمرات در دو جنس تفاوت معناداری نداشتند. آلفای کرونباخ برای تمام تکالیف قابل قبول بود. همبستگی بالایی در ارزیابی روایی بازآزمایی و همگرا و تشخیصی بدست آمد. همچنین همبستگی متوسطی در بررسی روایی ملاکی همزمان به دست آمد. نتیجه­‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس 4 گانه حافظه کاری از روایی صوری و محتوا، تحولی، بازآزمایی، همگرا و تشخیصی و پایایی رضایت­‌بخشی برخوردار است و می­تواند مورد استفاده محققان و درمان­گران قرار گیرد. %> http://icssjournal.ir/article-1-1195-fa.pdf %P 13-25 %& 13 %! %9 Research %L A-10-1018-1 %+ . PhD Student in Cognitive Psychology, Cognitive Psychology Department, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran %G eng %@ 1561-4174 %[ 2021