RT - Journal Article T1 - Identification of effective factors and components of cognitive readiness of university presidents from the perspective of cognitive science and higher education experts JF - icss YR - 2019 JO - icss VO - 21 IS - 3 UR - http://icssjournal.ir/article-1-898-fa.html SP - 94 EP - 104 K1 - Cognitive readiness K1 - Individual cognitive readiness K1 - Team cognitive readiness K1 - Learning readiness K1 - Socio-emotional readiness AB - مقدمه: آمادگی شناختی یکی از مباحث نوظهور در علوم شناختی است که از یک دهه بیش در وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به شرایط پیچیده، در حال تغییر و غیر قابل‌ پیش‌بینی مطرح ‌شده است. در این پژوهش با توجه به پیچیدگی محیط دانشگاه و غیر قابل ‌پیش‌بینی بودن رویدادها و تحولات آن، آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه مورد مطالعه قرار گرفت. روش کار: برای انجام این پژوهش از روش کیفی فراترکیب (الگوی هفت مرحله‌ای Sandelowski و Barroso (2007) جهت طراحی الگوی اولیه آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه و مصاحبه با خبرگان و متخصصان علوم شناختی و مدیریت آموزش عالی جهت اعتباریابی الگو استفاده ‌شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش شامل عوامل مؤثر بر آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه (شامل عوامل محیطی و عوامل سازمانی) و مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه شامل آمادگی شناختی فردی (فراشناخت، تفکر انتقادی_تحلیلی، تفکر خلاق، تفکر سیستمی، آگاهی موقعیتی، مفهوم سازی، سازگاری) آمادگی شناختی گروه_کاری (توانایی شناختی و تعاملات گروه_کاری)، آمادگی یادگیری (چابکی یادگیری_ذهنی) و آمادگی اجتماعی_عاطفی (هوش اجتماعی_عاطفی، مدیریت استرس) بود که در قالب یک الگوی مفهومی ارائه و اعتباریابی گردید. نتیجه‌گیری: آمادگی شناختی یک سازه پیچیده و چند بعدی است که در نتیجه تعامل عوامل محیطی و سازمانی و مؤلفه­‌های تشکیل دهنده آن حاصل می­‌شود و می­‌تواند در موفقیت رؤسای دانشگاه نقش کلیدی داشته باشد. LA eng UL http://icssjournal.ir/article-1-898-fa.html M3 10.30699/icss.21.3.94 ER -