%0 Journal Article %A Ghadampour, Ezatollah %A Beiranvand, Kobra %T Effect of cognitive and metacognitive learning strategies training on academic procrastination and self efficacy in students %J Advances in Cognitive Sciences %V 21 %N 3 %U http://icssjournal.ir/article-1-892-fa.html %R 10.30699/icss.21.3.31 %D 2019 %K Academic procrastination, self-efficacy, Cognitive and metacognitive learning strategies, %X مقدمه: اهمال­‌کاری صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی است. دانش­‌آموزانی که خود را کارآمد می­‌دانند، از راهبرد­های شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می­‌کنند و برای انجام تکالیف تلاش بیشتری می­‌ورزند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمال­‌کاری تحصیلی و خودکارآمدی در دانش­‌آموزان بود. روش کار: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس­‌آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش­‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرم­‌آباد در سال تحصیلی 95-1394 بودند، که از میان آنها 30 دانش­‌آموز دارای اهمال­‌کاری تحصیلی (نمره 30 به بالا) به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی مرحله­‌ای انتخاب و با شیوه نیمه آزمایشی، در دو گروه­ آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. آموزش راهبرد­های یادگیری شناختی و فراشناختی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­‌ای طی یک جلسه در هفته بر روی دانش­‌آموزان گروه آزمایش انجام گرفت. داده­‌ها با استفاده پرسشنامه­‌های اهمال­‌کاری تحصیلی سواری و خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس جمع­‌آوری شد. از روش تحلیل کواریانس چند­ متغیره و تک متغیره با نرم­‌افزار SPSS-18 جهت تحلیل داده­‌ها استفاده شد. یافته­‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش راهبرد­های یادگیری شناختی و فراشناختی به طور معناداری باعث کاهش اهمال­‌کاری تحصیلی و افزایش خودکارآمدی در دانش­‌آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردیده است (001/0>P). همچنین این تاثیر تا مرحله پیگیری حفظ شده بود. نتیجه­‌گیری: بر اساس یافته­‌های پژوهش می­‌توان گفت آموزش راهبرد­های یادگیری شناختی و فراشناختی در کاهش اهمال­‌کاری تحصیلی و افزایش خودکارآمدی دانش­‌آموزان دختر مؤثر است. %> http://icssjournal.ir/article-1-892-fa.pdf %P 31-41 %& 31 %! %9 Research %L A-10-1-31 %+ MS in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran %G eng %@ 1561-4174 %[ 2019