%0 Journal Article %A Parhoon, Kamal %A Alizadeh, Hamid %A Hassanabadi, Hamid Reza %A Dastjerdi Kazemi, Mahdi %T Cognitive distinction of students with specific learning disorder versus students with learning problem: The roles of working memory, processing speed and problem solving %J Advances in Cognitive Sciences %V 21 %N 3 %U http://icssjournal.ir/article-1-889-fa.html %R 10.30699/icss.21.3.18 %D 2019 %K Specific learning disorder, Learning problem, Working memory, Processing speed, Problem-solving., %X مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حافظه کاری، سرعت پردازش و حل مسأله در تمایز شناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه و مشکل یادگیری انجام گرفت. روش کار: در این پژوهش علی_مقایسه‌ای، از بین تمامی دانش آموزان 8 تا 12 سال مراجعه‌کننده به مراکز اختلال یادگیری و دانش آموزان دوره ابتدایی مدارس شهر تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 200 نفر انتخاب و پس از همگن شدن در متغیرهای سن، جنسیت، پایه تحصیلی و هوش بهر در دو گروه 100 نفری گمارده شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از ویراست دوم مقیاس ارزیابی اختلال یادگیری، ویراست چهارم هوش وکسلر کودکان، مقیاس درجه­‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی و آزمون برج لندن گردآوری و از طریق روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که عملکرد دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه در حافظه کاری، سرعت پردازش و حل مسأله به‌ طور معناداری ضعیف‌تر از دانش آموزان با مشکل یادگیری است (001/0>P). از این ‌رو بر اساس این سه متغیر می‌توان گروه دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه را از گروه دانش آموزان با مشکل یادگیری متمایز کرد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به ‌دست‌ آمده از پژوهش حاضر توجه به کارکردهای اجرایی از جمله حافظه کاری، سرعت پردازش و حل مسأله می‌تواند در تشخیص به هنگام، آموزش و توان‌بخشی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه و مشکل یادگیری نتایج امیدبخشی در پی داشته باشد. %> http://icssjournal.ir/article-1-889-fa.pdf %P 18-30 %& 18 %! %9 Research %L A-10-1-28 %+ Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran %G eng %@ 1561-4174 %[ 2019