مقالات پذیرفته شده                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (428 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش فعالی/ نقص توجه (ADHD) به عنوان یک اختلال عصب تحولی شامل سه زیر گروه نقص توجه (ADHD-I)، بیش فعالی/تکانشگری (ADHD-H) و ترکیبی (ADHD-C) است که با توجه به تفاوت در سبب شناسی و نشانه شناسی اختلال ناهمگنی را شکل می‏دهد. هدف این مطالعه بررسی مشخصات الکتروانسفالوگرافی (EEG) در زیر گروه های ADHD بود. روش: آزمودنی های این مطالعه شامل 61 پسر مبتلا به ADHD (ADHD-I: 25 نفر؛ ADHD-H: 14 نفر؛ ADHD-C: 22 نفر) و 43 کودک عادی با دامنه سنی 7 تا 12 سال و با هوش نرمال که همتا شدند. آزمودنی ها بوسیله سیاهه رفتاری کودکان و EEG (دلتا: 1 تا 4 هرتز، تتا: 4 تا 8 هرتز، آلفا: 8 تا 12 هرتز، و بتا 12 تا 30 هرتز) در حالت چشم بسته مورد ارزیابی قرار گرفتند.  داده‏ها با استفاده از تحلیل عاملی دوراهه و بوسیله مدل افزایشی تحلیل شدند. نتایج: نسبت تتا/ بتا در همه زیر گروه های ADHD بویژه زیر گروه ADHD-I در مقایسه با کودکان عادی بالاتر بود. به علاوه در زیر گروه ADHD-I، فعالیت تتا بالاتر و فعالیت بتا پایین‏تر بود. هیچ تفاوت معنی‏داری بین گروه‏ها در فعالیت دلتا و آلفا مشاهده نشد. نتیجه گیری: براساس نتایج این مطالعه، نشانگر های EEG زیر گروه ADHD-I را بهتر تشخیص می‏دهند که این می‏تواند در چارچوب مدل تاخیر بلوغ سیستم اعصاب مرکزی تبیین گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۳