Ghanaei Z, Farahani M, Abd elahi M, Shokri O. The Effect of Cognitive Exhaustion and Emotional Intelligence on Cognitive Problem Solving. Advances in Cognitive Sciences 2004; 6 (3 and 4) :63-74
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-93-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران.
2- دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.
3- دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.
چکیده: (2395 مشاهده)
هدف : برای بررسی اثر خستگی شناختی و هوش هیجانی بر حل مسائل شناختی، این پژوهش طراحی و اجرا شد.
روش: در این پژوهش مداخلهای کنترل شده، ابتدا بر اساس مقیاس حالت فراخلقی (TMMS)، از میان ۴۰۸ دانشجو، ۱۲۰ دانشجوی دختر و پسر دارای هوش هیجانی یک انحراف استاندارد بالاتر و پائینتر از میانگین انتخاب و به طور تصادفی در هشت گروه ۱۵ نفره جایگزین شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود. در مرحله اول بسته به موقعیت، آزمودنیها در گروههای شاهد و آزمایش با مسایل تشخیصی قابل کنترل و غیرقابل کنترل رو به رو شدند و در مرحله دوم، برای مقایسه، گروهها در موقعیت آزمون قرار گرفتند. در نهایت، دادهها به وسیله تحلیل واریانس سه راهه تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: عملکرد افراد دارای سطوح هوش هیجانی مختلف، یکسان نبود. به عبارتی، هوش هیجانی بالا نمایانگر عملکرد بهتر در حل مسئله بود و از نظر سطوح هوش هیجانی، بین دختران و پسران تفاوتی دیده نشد. عملکرد حل مسئله دختران (نسبت به پسران) بیشتر تحت تأثیر خستگی شناختی بود. قدرت حل مسئله افرادی که خستگی شناختی را تجربه میکردند، تابعی از سطح هوش هیجانی آنها نبود.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای بالا، برای مطالعه عملکرد افراد در موقعیت حل مسئله، تمرکز بر نقش متغیرهای هوش هیجانی و خستگی شناختی ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1383/2/13 | پذیرش: 1383/5/1 | انتشار: 1383/7/1