دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 136-123 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eskandari E, Amiri S, Ghamarani A. The effect of optimistic attributional style training on self-efficacy of normal and dyslexic boys. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (3) :123-136
URL: http://icssjournal.ir/article-1-915-fa.html
اسکندری الهام، امیری شعله، قمرانی امیر. تاثیر آموزش سبک اسناد خوش‌بینانه بر خودکارآمدی پسران عادی و نارساخوان. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (3) :123-136

URL: http://icssjournal.ir/article-1-915-fa.html


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (2452 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی، یکی از مهم‌ترین توانایی­‌های شناختی برای موفقیت کودکان است که نقص در آن منجر به شکست می­‌شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش سبک اسناد خوش­‌بینانه بر خودکارآمدی پسران عادی و نارساخوان پایه چهارم شهر اصفهان بود.
روش کار: پژوهش حاضر تجربی با طرح پیش‌­آزمون، پس­‌آزمون و پیگیری به همراه گروه کنترل بود. پس از غربال­گری بر مبنای تست هوش  Cattell(1973)، چک لیست نارساخوانی بذر افشان­ مقدم (1376)، آزمون خواندن و نارساخوانی کُرمی نوری و مرادی (1384) و پرسشنامه سبک اسنادی کودکان  Seligman(1984) از جامعه دانش­آموزان پسر پایه چهارم شهر اصفهان، 60 نفر به شیوه تصادفی چند مرحله­‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس 30 نفر به صورت تصادفی به گروه آزمایش و کنترل عادی و 30 نفر به گروه آزمایش و کنترل نارساخوان گمارده شدند. بعد از اجرای پیش‌­آزمون شامل آزمون خودکارآمدی  Bandura(2006) و ارائه آموزش سبک اسناد خوش­بینانه، پس­آزمون و پیگیری 1 ماهه اجرا شد.
یافته­‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر نشان داد که آموزش سبک اسناد خوش‌­بینانه در پس‌آزمون و پیگیری بر خودکارآمدی عمومی و زیر مقیاس مهارت­‌های اجتماعی و واکنش­‌های هیجانی گروه­‌های آزمایش موثر بوده است (05/0P<) همچنین، این آموزش در پس‌­آزمون و پیگیری بر خودکارآمدی تحصیلی گروه عادی و خودکارآمدی خواندن گروه نارساخوان نیز موثر بود (05/0P<)، ولی بر خودکارآمدی خواندن گروه عادی و خودکارآمدی تحصیلی گروه نارساخوان تاثیر نداشت (05/0P>).
نتیجه‌­گیری: آموزش سبک اسناد خوش­‌بینانه، قادر به ارتقای خودکارآمدی پسران عادی و نارساخوان است و از این برنامه می­توان در جهت ارتقای خودکارآمدی کودکان بهره برد.
متن کامل [PDF 871 kb]   (643 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1398/1/14 | پذیرش: 1399/3/19 | انتشار: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb