Ali N, Esmaeili F, Seifpour S, Khorami A, Anvar S, Talkhabi M, et al . Effect of Socratic dialogic teaching on sixth grade students' attention and academic achievement. Advances in Cognitive Sciences 2019; 21 (2) :94-107
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-883-fa.html
نوری علی، اسمعیلی فتانه، سیف پور سامان، خرمی آناهیتا، انور سمیرا، تلخابی محمود، و همکاران.. مطالعه تاثیر تدریس گفت و شنود سقراطی بر عملکرد توجه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (2) :94-107
URL: http://icssjournal.ir/article-1-883-fa.html
1- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
2- کارشناسی ارشد مطالعات ذهن، مغز و تربیت، ایران
3- کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، ایران
4- دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتیو روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
5- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
6- کارشناسی آموزش ابتدایی، تهران، ایران
7- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، تهران، ایران
چکیده: (4235 مشاهده)
مقدمه: روش گفت و شنود سقراطی یکی از روشهای موثر آموزش است که شواهد پژوهشی مستحکمی در حمایت از تاثیرات مثبت آن بر بهبود یادگیری و مهارتهای تفکر دانشآموزان وجود دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر تدریس گفت و شنود سقراطی بر عملکرد توجه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی اجرا شد.
روشکار: این پژوهش با اتخاذ یک رویکرد آمیخته (ترکیبی از روش آزمایشی و روش پدیدارشناسی ) اجرا شد. شرکتکنندگان در پژوهش 24 دانشآموز پسر پایه ششم ابتدایی بودند که در گروه آزمایش (روش گفت و شنودی) و گروه کنترل (روش غیر گفت و شنودی) مشارکت داشتند. برای سنجش عملکرد توجه از آزمون شبکههای توجه و آزمون توجه پایدار و برای سنجش پیشرفت تحصیلی از آزمون عملکرد تحصیلی استفاده شد. در حین اجرای آزمون شبکههای توجه، پتانسیلهای وابسته به رخداد نیز ثبت گردید. مصاحبه نیمه ساختاریافته نیز برای توصیف تجربه معلمان و دانشآموزان گروه آزمایش در پایان دوره آموزش اجرا شد.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که در ابعاد مختلف متوجه، تنها در مولفه حذف کلی آزمون توجه پایدار تفاوت معناداری در عملکرد توجه دانشآموزان دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. اما، در همه مواد عملکرد تحصیلی به جزء ریاضیات تفاوت معنادار مشاهده شد. نتایج ERPs نشان داد که تاثیر دامنه تکلیف ناهمخوان در الکترود FZ و تاخیر تکلیف خنثی در الکترود CZ در مولفه P200 در نمرات پسآزمون گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است. اما، میان عناصر اندازهگیری شده مولفه N200 تفاوت معناداری مشاهده نشد. دادههای کیفی حاصل از مصاحبه نیز نقش روش گفت و شنود سقراطی در بهبود توجه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تایید نمود.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش از تاثیرات مثبت تدریس با روش گفت و شنود سقراطی در بهبود برخی جنبههای توجه و عملکرد تحصیلی حمایت میکند. این تاثیرات به احتمال زیاد ناشی از ماهیت پرسشگرانه فضای یادگیری گفت و شنود است که دانشآموزان را ترغیب میکند تا پیوسته فرایندهای توجه خود را مدیریت و نظارت نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/3 | پذیرش: 1397/4/26 | انتشار: 1398/6/30