دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 80-94 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nasiri S, Sammaknejad N, Keymasi M, Hasan gholiPour T. An Observational approach to evaluate the effect of endorser’s gender and gaze direction in attention to advertisements. Advances in Cognitive Science. 2019; 20 (4) :80-94
URL: http://icssjournal.ir/article-1-862-fa.html
نصیری سپیده، سماک نژاد نگار، کیماسی مسعود، حسنقلی پور طهمورث. رویکردمشاهده‌ای در ارزیابی تاثیر جنسیت و مسیرنگاه منبع انسانی بر توجه به تبلیغات. تازه های علوم شناختی. 1397; 20 (4) :80-94

URL: http://icssjournal.ir/article-1-862-fa.html


1- دانشجوی دکتری بازاریابی دانشگاه تهران، پردیس البرز
2- دکتری روانشناسی شناختی، هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی
3- دکتری مدیریت استراتژیک، هیئت علمی گروه آموزشی MBA‌، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
4- دکتری مدیریت، هیئت علمی گروه آموزشی مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
چکیده:   (499 مشاهده)

مقدمه: مصرف‌کنندگان هر روز با هزاران تبلیغ روبروهستند وبا گذشت زمان نسبت به این محرک ها بی‌تفاوت می‌شوند. لذا بازاریابان هوشمند در صدد یافتن راهی نو برای جلب توجه بیشتر مخاطب و متمایز ساختن کار خود هستند. گاهی تغییراتی جزئی و هدفمند در تبلیغ می‌تواند اثربخش باشد. سنجش این تاثیرات بسیار با اهمیت بوده و با ابزارهای گوناگون امکان پذیر است. روش: با استفاده از ردیاب چشمی با حضور 83 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، تاثیر عوامل جنسیت و مسیر نگاه منبع انسانی پیام تبلیغ بر میزان توجه بصری مخاطب مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها: تاثیرگذاری هر دو عامل بر میزان توجه بصری مخاطب به بخش‌های متن و تصویر در تبلیغات تائید شد. تبلیغ با منبع زن منجر به جلب توجه بیشتر به کل تبلیغ و بخش تصویری تبلیغ (منبع انسانی و تصویر محصول) شد. تبلیغ با منبع مرد منجر به جلب توجه بیشتر به بخش تصویر محصول شد. شعار سازمانی در تبلیغ با نگاه متمایل منبع در مقایسه با نگاه مستقیم به مخاطب، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. نتیجه گیری: رویکرد مشاهده‌ای با استفاده از ابزار ردیاب چشمی تاثیر گذاری جنسیت و مسیر نگاه منبع انسانی پیام را بر توجه بصری مخاطب به تبلیغات تائید می‌کند. استفاده از منبع زن متناسب با موضوع تبلیغ با مسیر نگاه متمایل به سمت هدف، منجر به جلب توجه بیشتر مخاطب به هدف تبلیغ می شود.

متن کامل [PDF 904 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb