دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 35-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه تبریز
2- استاد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
3- دانشیار گروه روانشناسی، آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
چکیده:   (668 مشاهده)

مقدمه: هدف پژوهش حاضـر، مقایسـه­ ی ظرفیت حافظه­ ی کاری هیجـانی افـراد عادی با افـراد دارای نشانه­ های اضطراب اجتماعی است.روش: 22 نفر از افراد دارای نشانه­ های اضطراب اجتماعی و 21 نفر از افراد عادی به روش نمونه ­گیری هدف­مند دردسترس انتخاب شدند و به پرسش­نامه­ ی اختلال اضطراب اجتماعی (SPIN) و آزمون حافظه­ ی کاری هیجانی محقق­ ساخته پاسخ دادند. داده­ های پژوهش با استفاده ازنرم­ افزارSPSS-18و شاخص­های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندراهه(MANOVA) تجزیه و تحلیل شد.یافته­ ها: یافته­ های این پژوهش نشان داد که نمره­ ی کل متغیر محرک خنثی درافراد عادی و افراد دارای نشانه­ های اضطراب اجتماعی، در سطح 0/05 تفاوت معنادار دارد و این تفاوت به نفع افراد عادی است.همچنین نتایج پژوهش نشان داد که نمره­ ی کل متغیر محرک هیجانی در افراد عادی و افراد دارای نشانه­ های اضطراب اجتماعی، در سطح 0/05تفاوت معنادار دارد و این تفاوت نیز به نفع افراد عادی است.نتیجه­ گیری: هیجان اضطراب، آثار سوء بر کارکرد حافظه­ ی کاری دارد.پردازش­ های شناختی هم­زمان، همانند اندیشناکی و نشخوار فکری، موجب نقصان حافظه­ ی کاری افراد دارای نشانه ­های اضطراب اجتماعی می­شود.به نظر می­رسد که این پردازش­ های شناختی، منابع حافظه­ ی کاری را تحلیل برده و از این راه بر عملکرد تأثیر منفی می­گذارند.

متن کامل [PDF 609 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۸