دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1389 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 51-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه زیست‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
2- گروه زیست‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران.
3- عضو باشگاه پژوهشگران جوان، شاخه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری، ری، ایران.
4- گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی و مرکز ملی مطالعات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (2525 مشاهده)
هدف: بررسی اثر ۲-۲۱۲،۵۵WIN، آگونیست گیرنده ­های کانابینوئیدی، بر یادگیری وابسته به وضعیت القاشده با اسکوپولامین.
روش: در این مطالعه، از روش اجتنابی مهاری (غیرفعال) با مدل
Step-down که یک روش پذیرفته‌شده در بررسی حافظۀ درازمدت موش­های سوری است، استفاده شد.
یافته‌ها: تزریق پس از آموزش اسکوپولامین (۲،۴،­ میکروگرم/موش) به ناحیۀ ۱CA، باعث کاهش به­ یادآوری حافظه شد. کاربرد اسکوپولامین پیش از آزمون، به­یادآوری حافظه در روز آزمون را به حد طبیعی برگرداند. این پدیده، به عنوان یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین شناخته می­شود. تزریق داخل هیپوکامپی ۲-۲۱۲،۵۵WIN (۰/۵، ۱ میکروگرم/ موش) پنج دقیقه قبل از آزمون، به ­یادآوری حافظه را کاهش داد. از طرف دیگر، تزریق داخل هیپوکامپی ۲-۲۱۲،۵۵WIN (۱ میکروگرم/ موش) قبل از آزمون (در روز آزمون و ۲۴ ساعت بعد از آموزش)، باعث برگشت حافظۀ حیواناتی شد که به­کار بردن اسکوپولامین (۲­ میکروگرم/ موش) بعد از آموزش، به­ یادآوری حافظۀ آنها را تخریب کرده بود. به­علاوه، تزریق مقدار غیرمؤثر اسکوپولامین همراه با مقادیر غیرمؤثر ۲-۲۱۲،۵۵WIN، به صورت سینرژیک، قبل از آزمون، بازگشت حافظه به وسیلۀ اسکوپولامین را افزایش داد.
نتیجه­ گیری:این یافته ­ها نشان می­دهند که گیرنده­های کانابینوئیدی ناحیۀ ۱CA هیپوکامپ پشتی، نقش مهمی در فراموشی القاشده با اسکوپولامین و یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین دارند. 
متن کامل [PDF 369 kb]   (1128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/9/1 | پذیرش: 1388/11/1 | انتشار: 1389/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.