Kabirinasab Y, Abdollahzadeh H. Effects of training mindfulness-based acceptance and commitment on cognitive flexibility and resilience of the elderly in Behshahr City. Advances in Cognitive Sciences 2018; 19 (4) :20-27
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-750-fa.html
کبیری نسب یوسف، عبداله زاده حسن. اثر آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد، برانعطافپذیری شناختی وتابآوری سالمندان شهرستان بهشهر. تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (4) :20-27
URL: http://icssjournal.ir/article-1-750-fa.html
1- کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد ساری
2- استادیار ، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.
چکیده: (2524 مشاهده)
مقدمه: در بیشتر جوامع مدرن، سالمندان بار سنگینی بر دوش خانواده ها تلقی می شوند. تغییر سریع ارزش های فرهنگی و اجتماعی بر کیفیت زندگی سالمندان اثر چشمگیری گذاشته که یکی از آنها کاهش میزان انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری آنهاست. هدف این پژوهش،تعیین اثرآموزش ذهن آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد ، بر انعطاف پذیری شناختی وتاب آوری سالمندان است. روش: طرح این پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود که در آن به روش نمونه گیری دردسترس ،۳۰ نفر از سالمندان مجتمع بهزیستی بهشهر انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه ۱۵ نفری مداخله و کنترل جای داده شدند. شرکت کنندگان در دو مرحله ی پیش آزمون وپس آزمون با دو پرسشنامه ی انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (CFI) و تاب آوری کانر و دیویدسون(CD-RIS) ارزیابی شدند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه ی ۶۰ دقیقه ای(هفته ای یک جلسه) با پروتکل فلکسمن مورد مداخله قرار گرفت. داده ها با نسخه ی20 نرم افزار SPSS و روش تحلیل کوواریانس بررسی شدند. یافته ها: یافته ها نشان دادند که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله ی پس آزمون در دو مؤلفه ی انعطاف پذیری وتاب آوری (0/05 > P) بهبود یافته است. نتیجه گیری: آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر تعهد، موجب افزایش انعطاف پذیری شناختی وتاب آوری سالمندان می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/8/3 | پذیرش: 1395/12/22 | انتشار: 1396/10/11