دوره 20، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 84-92 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار بخش علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه پیام نور اصفهان
2- دانشجوی دکتری،روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی
3- کارشناس ارشد کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (109 مشاهده)
مقدمه: آسیب شنوایی پایدار دوره­ ی کودکی که باعث بروز مشکلات زبانی و گفتاری می­شود، تا حد زیادی درهمان اوایل کودکی خود را نشان می­دهد. پژوهش­ های گذشته، رابطه­ ی قطعی بین مهارت­ های زبانی و عملکرد اجتماعی کودکان را نشان می­دهند.هدف این مطالعه، ارایه و ارزیابی مدل تأثیر رشد زبان بر کارکرد اجتماعی کودکان دچار آسیب شنوایی است. روش: برای سنجش رشد زبان و عملکرد اجتماعی، آزمون رشد زبان-3 (3- TOLD) و ارزیابی  مهارت­های اجتماعی کودکان خردسال ماتسون در شهر شیراز روی 120 کودک دچار آسیب شنوایی اجرا و برای تحلیل داده­ها در نرم­ افزار- Amos ، از مدل معادله­ ی ساختاری استفاده شد. یافته ها: تأثیر سطح رشد زبان بر رفتارهای اجتماعی، مستقیم و معنادار است و 35 درصد تغییرات عملکرد اجتماعی، با رشد زبان پیش­بینی می­ شود. نتیجه­ گیری: رشد زبان نقش مهمی در عملکرد اجتماعی کودکان دچار آسیب شنوایی دارد.
متن کامل [PDF 619 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۰