دوره 20، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 68-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی دکتری تخصصی معماری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین،ایران
چکیده:   (3513 مشاهده)
مقدمه: با توسعه­ ی روزافزون شهرهای کوچک و بزرگ و فقدان فضاهای شهری مطلوب، سازگار کردن این فضاها با نیاز کاربران، مورد توجّه کارشناسان قرارگرفته است. فضاهای شهری در پاسخ­گویی به نیازهای اجتماعی و فردی کودکان و نوجوانان شهر، نقش منحصر به ‌فردی دارند. این الزام سبب شده تا شهرهای دوست­دار کودک مورد توجّه برنامه­ ریزان شهری قرار گیرد. پروژه‌های دوست­دار کودک به‌طور عمده در راستای شکل دادن و یا تغییر محیط پیرامون کودکان، به دنبال ایجاد فرصتی برای آنها هستند.هدف پژوهش حاضر، ارزیابی مؤلفه‌های منظر شهری و اهمیت هریک از آنها از دیدگاه کودکان است. روش: روش تحقیق این مقاله ی­ کاربردی، توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای، اسنادی و بررسی‌های میدانی است. برای جمع­ آوری آرای کودکان، از روش‌های مشارکتی مانند نقّاشی، انشانویسی و مصاحبه استفاده شد. جامعه­ ی مورد مطالعه­ ی این تحقیق، منطقه­ ی دو  شهرداری قزوین بود که در آن 130 کودک از چهار مدرسه­ ی ابتدایی دخترانه و پسرانه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی نظام‌دار به‌عنوان جامعه­ ی نمونه انتخاب شدند. اطلاعات به‌دست‌آمده از این کودکان به کمک نرم‌افزار MAZQDA تجزیه‌وتحلیل و کدگذاری شد. یافته ها: یافته های این تحقیق مشخص کرد که مؤلفه­ های "فرم و ریخت‌شناسی" ، "ادراک عمومی و بصری" و "هویت مکان" بیشترین اهمیّت را برای طراحی منظر شهری از نظر کودکان دارند. نتیجه‌گیری: توجه به شاخص‌های «شهر دوست دار کودک» در ارتباط با محیط‌های دوست دار کودک که با اهداف مشارکت کودکان و توجه به نیازهای آنها همگام است می‌تواند علاوه بر فراهم آوردن محیطی منطبق بر خواسته‌های کودکان، با تخصیص نقش اجتماعی برای کودکان، باعث افزایش آگاهی‌های اجتماعی و توسعه مشارکت واقعی و خلاق در جامعه گردد.
واژه‌های کلیدی: کودک، شهر، منظر شهری، شهر دوستدار کودک
متن کامل [PDF 1596 kb]   (3484 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/4 | پذیرش: 1396/8/16 | انتشار: 1397/6/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.