دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1380 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 16-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

جابر قادری نسرین، علیایی زند شهین، دولت آبادی شیوا. در بهبود آسیب دیدگی روانی کودکان آزار دیده جنسی (SIT) و آموزش ایمن سازی در برابر استرس (EMDR). تازه های علوم شناختی. 1380; 3 (4) :16-26

URL: http://icssjournal.ir/article-1-684-fa.html


چکیده:   (1174 مشاهده)
چهارده دختر ۱۳-۱۲ ساله که در سال اول راهنمایی، در شهر تهران، تحصیل می کردند و مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند، شناسایی و به وسیله پرسشنامه علایم استرس پس از سانحه، در دو فرم والدین و کودک بررسی شدند. سپس هر یک از آنها به طور تصادفی برای درمان با یکی از دو روش درمانی حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و بازپردازی(EMDR) و آموزش ایمن سازی در برابر استرس (SIT) انتخاب و پس از درمان، مجددا به وسیله پرسشنامه های مذکور ارزیابی شدند. نتایج نشان داد کودکانی که تحت تاثیر SIT قرار گرفته بودند، در پرسشنامه علایم استرس پس از سانحه (فرم والدین)، تفاوت معناداری نشان دادند. نیز این درمان منجر به بهبود علایم درون گرایانه و برون گرایانه و رفتارها و افکار مزاحم و اجتنابی شد. EMDR، در هر دو پرسشنامه علایم استرس پس از سانحه، به طور معناداری تفاوت نشان داد و همچنین منجر به بهبود علایم درون گرایانه و علایم جسمانی و احساس آسیب به خود و افسردگی شد. مقایسه دو روش درمانی نشان داد که EMDR در بهبود علایم جسمانی کودکان آزار دیده جنسی، قویتر از SIT است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۰/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۸۰/۸/۱ | انتشار: ۱۳۸۰/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb