دوره 2، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1379 )                   جلد 2 شماره 3 و 4 صفحات 78-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (2633 مشاهده)
مهار خشم با روش شناختی-رفتاری در کودکان دبستانی‌ (بررسی نتایج درمان) الهام شیرازی‌ مشکلات ناشی از خشم مانند رفتارهای‌ مقابله ای (oppositional)،خشونت،ناکامی‌ و پرخاشگری‌های فیزیکی و لفظی از دلایل‌ عمده ارجاع کودکان به مراکز مشاوره و درمان بوده است. در این تحقیق،۱۰ جلسه گروه درمانی‌ شامل سه مرحله شناخت هیجان‌ها،افزایش‌ مهارت‌های شناختی و تمرین‌های نمایشی‌ برای مهار خشم تشکیل و نتایج آن با گروه‌ کنترل که تنها بازی‌های تفریحی انجام‌ می‌دادند،مقایسه شد. کودکان گروه درمان در مقایسه با گروه‌ کنترل کمتر خشمگین و دچار عواقب ناشی‌ از خشم شده بودند و کوشش بیشتری برای‌ مهار بیان خشم می‌کردند. کلا کودکان به الگوبرداری و تمرین رفتارهای‌ مناسب بیشتر علاقه داشتند،در انجام دادن‌ تکالیف همکاری نمی‌کردند،برخی به‌ بررسی دلایل بروز خشم و تفکر مرحله به‌ مرحله،علاقه بیشتری نشان می‌دادند و برخی‌ به ارزیابی برانگیختگی خشم و آرام بخشی‌ تمایل بیشتری داشتند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که‌ مداخلات شناختی-رفتاری بر مهار بیان‌ خشم و آموزش راه‌های مناسب بیان خشم به‌ کودکان موثر بودند؛اما بر احساس خشم‌ اثری نداشتند.
متن کامل [PDF 59 kb]   (510 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1379/1/26 | پذیرش: 1379/4/22 | انتشار: 1379/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.