دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1388 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 47-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahsavarani A M, Rasoolzade Tabatabaei K, Allahyari A A, Ashayeri H, Sattari K. The Effect of Stress on Visual Selective and Focused Attention According to Agreeableness. Advances in Cognitive Science. 2009; 11 (3) :47-61
URL: http://icssjournal.ir/article-1-63-fa.html
شهسوارانی امیرمحمد، رسول زاده طباطبایی کاظم، اللهیاری عباسعلی، عشایری حسن، ستاری کلثوم. تأثیر استرس بر توجه بینایی متمرکز و انتخابی با نگاه به عامل شخصیتی دلپذیر بودن. تازه های علوم شناختی. 1388; 11 (3) :47-61

URL: http://icssjournal.ir/article-1-63-fa.html


1- روانشناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3- نوروسایکایاتریست و نوروسایکالوژیست، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
چکیده:   (291 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استرس بر توجه بینایی انتخابی و متمرکز با نگاه به عامل شخصیتی دلپذیربودن است.
روش : بدین منظور از میان دانشجویان دانشگاه های شهر تهران، به صورت نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای و با رعایت متغیرهای کنترل غربال گری نوروسا یکالوژیک، ۶۰ دانشجوی پسر انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه ۲۰ نفر ) قرار داده شدند . آزمودنی های گروه های آزمایش پس از انجام تکالیف استرس زای شناختی، تحت آزمایش توجه بینایی انتخابی و متمرکز قرار گرفتند . توجه بینایی انتخابی و متمرکز آزمودنی های گروه کنترل، بدون انجام این تکالیف سنجیده شد . شاخص های سنجش توجه بینایی آزمودنی ها، تعداد خطاهای شمارش و طبقه بندی بود .
یافته ها : نتایج پژوهش نشان داد که استرس به افزایش معنادار خطای شمارش و طبقه بندی منجر می شود 
(P<۰/۰۰۱)  و عامل شخصیتی دلپذیربودن نیز خطای شمارش (P<۰/۰۰۱) و طبقه بندی (P<۰/۰۰۱) آزمودنی ها را بیشتر افزایش می دهد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان دهنده این است که استرس، توجه بینایی انتخابی و متمرکز به محرک های خنثی را کاهش می دهد و عامل
نیز این اثر منفی را تشدید میکند. 
متن کامل [PDF 271 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۳/۱ | پذیرش: ۱۳۸۸/۵/۱ | انتشار: ۱۳۸۸/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb