دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1381 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 32-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (329 مشاهده)
در این مقاله با  توجه به اهمیت موضوع فراشناخت (metacognition)، درباره رابطه طرحواره‌ها و اختلالات هیجانی و نیز نقش فعال شدن طرحوار‌ه‌های بدکنش در پردازش و تفسیر سوگیرانه اطلاعات و نواقص و مشکلات موجود در نظریه طرحواره و شناخت درمانی توضیح داده شده است. سپس با ارائه تعریفی از فرا شناخت، دو جنبه مهم آن، یعنی دانش فراشناختی و پایش یا نظارت (monitoring) فراشناختی و سه نوع فراشناخت که شامل دانش فراشناختی، تجربه‌های فراشناختی و راهبردهای کنترل فراشناختی می‌باشند،‌ تشریح شده‌اند. این موارد برای فهم فرآیندهای اثرگذار در اختلالات هیجانی مهم هستند. در پایان ضمن بیان آثار هیجان‌ها بر شناخت و پردازش اطلاعات، رابطه هیجان، نظارت فراشناختی و کنترل مورد بحث قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 225 kb]   (1648 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۱/۶/۱۳ | پذیرش: ۱۳۸۱/۸/۱ | انتشار: ۱۳۸۱/۱۰/۱