دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1381 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 26-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Rezaei Motlagh M, Alaghbandrad J, Moradi A. Verbal and Visual Memories in Children with ADHD on Ritalin Vs No Treatment. Advances in Cognitive Science. 2003; 4 (4) :26-31
URL: http://icssjournal.ir/article-1-561-fa.html
علیرضایی مطلق مرجان، علاقبندراد جواد، مرادی علیرضا. حافظه کلامی و بصری در ADHD: مقایسه کودکان تحت درمان و بدون درمان ریتالین. تازه های علوم شناختی. 1381; 4 (4) :26-31

URL: http://icssjournal.ir/article-1-561-fa.html


1- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران
چکیده:   (248 مشاهده)
اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی [Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)] یکی از اختلالات رایج روان‌شناختی کودکان است. در این مطالعه، حافظه فوری و تأخیری کلامی و حافظه فوری و تأخیری بصری در کودکان دچار ADHD تحت درمان و بدون درمان با داروی ریتالین (متیل فنیدیت) بررسی شده است. به همین منظور ۲۴ پسر ۱۲-۶ ساله‌ مبتلا به اختلال ADHD‌ تحت درمان دارویی و بدون درمان دارویی، با استفاده از مقیاس ارزیابی والدین کانرز و مصاحبه بالینی به وسیله روان‌پزشک انتخاب و حافظه کلامی و بصری آنها بررسی گردید. برای بررسی حافظه فوری و تأخیری کلامی، از آزمون فراخوانی داستان و برای بررسی حافظه بصری (فوری و تأخیری)، از آزمون مخصوص حافظه کلامی و حافظه فوری بصری کیم‌کاراد استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان دچار ADHD تحت درمان، در زمینه‌های حافظه فوری کلامی و حافظه فوری بصری بهتر از عملکرد کودکان دچار ADHD بدون درمان بوده است که این اثر احتمالی «درمان دارویی» را مطرح می‌کند. این در حالی است که عملکرد کودکان دچار ADHD تحت درمان، در زمینه حافظه تاخیری کلامی و بصری تقریباً همانند کودکان دچار ADHD بدون درمان بوده است. پس می‌توان چنین احتمال داد که کودکان دچار ADHD نواقصی در حافظه فعال دارند که درمان دارویی می‌تواند آنها را رفع کند. 
متن کامل [PDF 210 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۱/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۸۱/۸/۱ | انتشار: ۱۳۸۱/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb