دوره 19، شماره 3 - ( پاییز 1396 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 51-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saifi S, Ebrahimi gavam S, Ashaeri H, Farrokhi N, Dortaj F. The Effectiveness of a Brain Compatible Learning on Cognitive Flexibility and Selective Attention of Students. Advances in Cognitive Science. 2017; 19 (3) :51-61
URL: http://icssjournal.ir/article-1-546-fa.html
سیفی سمیه، ابراهیمی قوام صغری، عشایری حسن، فرخی نورعلی، درتاج فرببرز. اثر یادگیری سازگار با مغز بر انعطاف پذیری شناختی و توجه انتخابی دانش آموزان . تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (3) :51-61

URL: http://icssjournal.ir/article-1-546-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
2- دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
3- استاد گروه علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
4- دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی
5- استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (700 مشاهده)
مقدمه: برای پرکردن شکاف بین موارد یادگیری در مدرسه و کارکردهای اجرایی، آموزش و یادگیری میبایست مسیر طبیعی خود را در مغز طی کند. یادگیری سازگار با مغز بر چگونگی یادگیری طبیعی مغز تأکید دارد و برای آموزش مؤثر، در صدد تغییر چارچوب، بر اساس ساختار و کارکرد واقعی مغز انسان است. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثر یادگیری سازگار با مغز بر مؤلفههای انعطاف پذیری شناختی و توجه انتخابی کارکردهای اجرایی دانش آموزان دبستانی است.
روش: نوع طرح گروه کنترل نابرابر از طرحهای نیمه آزمایشــی بود. نمونه ی هدفمند،۳۸ دانش آموز پایه ی چهارم بود که در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ از جامعه ی آماری شــامل کلیه ی دانش آموزان مدارس دبستانی پسرانه ی غیردولتی منطقه ی پنج شــهر تهران انتخاب شد. داده های پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون استروپ جمع آوری و با آزمون تیمســتقل تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که یادگیری سازگار با مغز بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و توجه انتخابی دانش آموزان پایه ی چهارم دبستان تأثیر دارد.
نتیجه گیری: با در نظرگرفتن فعالیت های متنوع بر اســاس یادگیری سازگار با مغز، ذهن دانشآموزان توانایی تغییر تمرکز ذهنی بین محرکهای مختلف را کسب کرده و انعطاف پذیری افزایش یافته است. بر این اساس نیز برآیند آموزشها برای معلم و دانشآموزان، آموزش آگاهانه و یادگیری آگاهانه است که زمینه را برای توجه انتخابی در فرایند یادگیری فراهم میسازد.
متن کامل [PDF 524 kb]   (333 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb