1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
2- دکترای تخصصی روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه سمنان
چکیده: (3181 مشاهده)
مقدمه: یکی از مطالعات پایه ای در مباحث شناختی، بررسی تاثیرات دو زبانگی بر عملکرد فرایندهای شناختی است. مقایسه ی عملکرد شناختی افراد دو زبانه ترک-فارس و تکزبانه فارس در تکالیف حافظه ی کاری.
روش: در یک مطالعه ی علی- مقایسه ای با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، ۶۰ دانش آموز دختر( ۳۰ دو زبانه و ۳۰ تک زبانه) و ۶۰ دانش آموز پسر( ۳۰ دو زبانه و ۳۰ تک زبانه) که در متغیرهای هوش، سن و سطح تحصیل همتا شده بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون های عددی و دیداری- فضایی بود. داده ها با روش تحلیل واریانس تکمتغیره و ( n-back) انبک چندمتغیره تحلیل شد.
یافته ها: عملکرد دانشآموزان دو زبانه در تکالیف حافظه ی کاری عامل اجرایی مرکزی و دیداری- فضایی، بهتر از دانش آموزان تکزبانه بود. همچنین پسران در انجام این تکالیف عملکرد بهتری نشان دادند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دو زبانگی تاثیر مثبتی بر عملکرد حافظه ی کاری دارد و نیز عملکرد جنسیت مذکر در تکالیف حافظه ی کاری غیرکلامی بهتر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/8/17 | پذیرش: 1395/12/10 | انتشار: 1396/4/1