دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1396 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 24-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
2- دانشــگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
چکیده:   (3103 مشاهده)
هدف: تفکر انتقادی را میتوان به سطوح بالای شناختی بلوم (تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) مربوط دانست و از آنجا که جوامع با شتاب تغییرات مواجه اند، دانش آموزان ما به توانایی هایی نیازدارند که بتوانند به وسیله ی آنها فراســوی محتوای کتاب ها حرکت کرده و اطلاعات موجود را ارزیابی و تجزیــه و تحلیل کنند.
هدف پژوهش حاضر بررســی اثر بازی های رایانه ای بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر مقطع متوســطه و پاســخ به این سؤال اســت که آیا این بازی ها بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر مقطع متوســطه اثر مثبت دارد یا نه؟
روش: این آزمایش به شیوه ی شبه آزمایشی بــا طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شــد. در این پژوهش، دانش آموزان به دو گروه آزمایش(۱۵ نفر) و کنترل(۱۵ نفر) تقســیم شدند. مدت جلسات بازی رایانه ای"تمدن۵" ۲۱هفته( هر هفته دو جلســه ی یک ســاعته، )ابزار جمع آوری اطلاعات، آزمون تفکر انتقادی برای دانش آموزان دبیرســتانی بود. پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شــد. برای تحلیل آماری از نرم افزار SPSS با آزمون کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که بازی های رایانه ای بر بهبود تفکر انتقادی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایســه با دانش آموزان گروه کنترل تأثیر معنی داری داشته (۰/۵۰>P).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بازی رایانه ای تفکر انتقادی گروه آزمایش را بهبود بخشیده است.
متن کامل [PDF 745 kb]   (1496 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/5 | پذیرش: 1395/10/3 | انتشار: 1396/1/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.