Ebrahimi A, Abedi A, Faramarzi S, Yarmohamadian A. The Effectiveness of Spectrum Project Activities on Multiple Intelligence in Preschool Children with Neuropsychological/Developemental Learning Disabilities. Advances in Cognitive Sciences 2016; 18 (2) :77-85
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-497-fa.html
ابراهیمی علی اکبر، عابدی احمد، فرامرزی سالار، یارمحمدیان احمد. اثر فعالیت های پروژه ی طیف بر هوش های چندگانه ی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب روان شناختی تحولی . تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (2) :77-85
URL: http://icssjournal.ir/article-1-497-fa.html
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (3027 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه ی اثر فعالیت های پروژهی طیف بر ارتقای هوش های چندگانهی کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال یادگیری عصب روانشناختی تحولی انجام شد.
روش: طرح تحقیق از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و مراحل پیشآزمون و پس آزمون بود. برای اجرای پژوهش،۵۶ کودک دارای اختلال یادگیری عصب- روانشناختی از جامعه ی کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان به شیوه ی نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای و براساس نمره ی برش ۵۷ در مقیاس کارکردهای اجرایی برای کودکان پیش دبستانی انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. فعالیت های پروژهی طیف که شامل هفت نوع فعالیت بود، برای گروه آزمایش طی ۱۲ هفته اجرا شد. ابزارهای پژوهش چک لیست هوش های چندگانه ی گاردنر و نسخه ی والدین مقیاس کارکردهای اجرایی کودکان پیش دبستانی بود.
یافته ها: داده ها با روش های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که فعالیت های پروژهی طیف بر ارتقای هوش های چندگانه ی کودکان دارای اختلال یادگیری عصب روانشناختی اثربخش بوده است.
نتیجه گیری: توصیه میشود تا برای ارتقای هوش چندگانه، فعالیت های پروژهی طیف به والدین و مربیان کودکان پیش دبستانی، به ویژه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، آموزش داده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/9/6 | پذیرش: 1395/12/6 | انتشار: 1396/4/6