دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1387 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 74-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.
2- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (2280 مشاهده)
هدف: بررسی رابطه دست برتری خانوادگی و توانایی چرخش ذهنی که به دلیل وجود نظریه های مطرح ژنتیکی و محیطی مورد بررسی قرار گرفته است.
روش: در پژوهش علی– مقایسه ای حاضر، ۱۳۶ آزمودنی که در کلاس پنجم ابتدایی تحصیل می کردند (۶۸ پسر و ۶۸ دختر) به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. میانگین سنی آزمودنی ها ۱۱ سال و نه ماه بود. این دانش آموزان با استفاده از آزمون دست برتری چاپمن، آزمون آن لاین چی و آزمون محقق ساخته دست برتری خانوادگی مورد ارزیابی و سنجش پس رویدادی قرار گرفتند.
یافته ها: تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که اثر دست برتری خانوادگی بر توانایی چرخش ذهنی در سطح 
a=۰/۰۰۵معنادار است (p=۰/۰۰۱۵ و F=۳/۶۹۶). همچنین، اثر دست برتری خانوادگی (بر اساس جنسیت) بر توانایی چرخش ذهنی نیز تفاوت معناداری نشان داد (p=۰/۰۰۶ و F=۳/۰۰۶).
نتیجه گیری: بر اساس آزمون های تعقیبی، بررسی نتایج، نظریه دست برتری آنت را تایید نکرد، اما دخالت عوامل محیطی و مدل سیستمی را در دست برتری مورد تایید قرار داد.
متن کامل [PDF 249 kb]   (1063 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1387/1/11 | پذیرش: 1387/4/19 | انتشار: 1387/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.