دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1381 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 67-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- مؤسسه مطالعات علوم شناختی، تهران، ایران.
3- مرکز مشاوره چالش مهر، تهران، ایران.
4- وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران.
چکیده:   (413 مشاهده)

در این تحقیق، با کاربرد روش‌شناسی کیفی، تلاش شده است تا به نقد جایگاه مشاوران مدارس و موانع مشاوره روان‌شناختی پرداخته شود. شیوه دستیابی به انگاره‌های ذهنی مشاوران مدارس  کار در گروه‌های متمرکز، بحث گروهی و ذهن‌انگیزی (بارش افکار) بود. یافته‌ها در چند محور طبقه‌بندی شدند: جایگاه کنونی مشاوران مدارس، نگرش مسئولان به مشاوران، نگرش دانش‌آموزان به مشاوران، نگرش مشاوران به خود و رشته خود، آمیختن نقش مشاور با نقش‌های دیگر، نگرش اجتماع و شیوه‌های ارتقای جایگاه مشاوران در مدارس. نتایج، این فرض را «که عدم شکل‌گیری ساختارهای ذهنی مناسب، باعث عملکرد معیوب مشاوره روان‌شناختی شده است»، تأیید می‌کند. تجزیه و تحلیل یافته‌ها، کاوش برای رسیدن به راه حل‌ها و پیشنهادها، است.   

متن کامل [PDF 220 kb]   (2108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۰/۸/۲۸ | پذیرش: ۱۳۸۰/۱۱/۱ | انتشار: ۱۳۸۱/۱/۱