دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1386 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 32-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (2731 مشاهده)
هدف: بررسی روند تحول خلاقیت در کودکان چهار تا ده ساله شهر اصفهان هدف این پژوهش بود
روش: ۲۴۰ کودک (۱۲۰ پسر و ۱۲۰ دختر) به  صورت تصادفی و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از مهدهای کودک و مدارس ابتدایی دو منطقه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (بخش تصویری فرم A و Bجمع آوری و با روش تحلیل واریانس و مقایسه های زوجی میانگین ها تحلیل شد. 
یافته ها: خلاقیت در کودکان از روندی تحولی پیروی می کرد (
۰/۰۰۱ (p<و در این روند دختران و پسران تفاوت معنی داری نداشتند. مولفه های سیالی و ابتکار در هر چهار گروه سنی، جایگاه تقریبا ثابتی داشت ولی میانگین نمرات مولفه بسط در پسران و دختران با توجه به گروه ها متغیر بود
نتیجه گیری: به نظر می رسد خلاقیت در کودکان از روندی تحولی پیروی می کند و تغییرپذیری نمرات به مولفه بسط اختصاص دارد. یافته ها با رویکردهای نظری مورد بحث قرار گرفته است
.
واژه‌های کلیدی: تحول، خلاقیت، ابتکار، سیالی، بسط، روند
متن کامل [PDF 331 kb]   (7062 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/5/21 | پذیرش: 1386/8/2 | انتشار: 1386/10/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.