دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1386 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 63-72 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روانپزشکی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (255 مشاهده)
هدف: انطباق و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه های شهر تهران (آزاد و دولتی).
روش: پس از ترجمه و اجرای اولیه آزمون روی تعدادی از دانشجویان، فرم اصلاح شده به وسیله ۱۰۰۰ دانشجو از پنج گروه تحصیلی علوم پزشکی، علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و علوم پایه که به صورت در دسترس انتخاب شده بودند، تکمیل شد. برای تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای پیرسون، رتبه درصدی 
z و t برای سه مهارت ارزشیابی، تحلیل و استنباط و نمره کل بر اساس جنس، برای هر یک از پنج گروه تحصیلی و کل دانشجویان و همچنین آزمون های همخوانی درونی (آلفای کرونباخ و دو نیم کردن) استفاده شد.
یافته ها: پایایی فرم انطباق یافته آزمون با استفاده از روش دو نیم کردن ۰/۷۸ و با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای مهارت ارزشیابی ۰/۷۹، برای مهارت تحلیل ۰/۷۵، برای مهارت استنباط ۰/۹۱ و برای کل آزمون ۰/۸۳ به دست آمد. به علاوه میانگین نمرات مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان همه رشته های دانشگاه های تهران از نمرات چند دانشگاه آمریکایی به طور بارز و معنی داری کمتر بود.
نتیجه گیری: پایایی فرم انطباق یافته آزمون مطلوب می باشد و هنجاری آن برای دانشجویان شهر تهران محاسبه و ارایه شده است.
واژه‌های کلیدی: پایایی، تفکر انتقادی، هنجاریابی
متن کامل [PDF 409 kb]   (312 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۶/۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۸۶/۴/۲۹ | انتشار: ۱۳۸۶/۷/۱