دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1386 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 62-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.
2- انسیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- انسیتو روانپزشکی، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
5- دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (2515 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی مدل های اسنادی (شناختی) افسردگی در نوجوانان دانش آموز بود.
روش: در این پژوهش ۳۸۸ دانش آموز (۲۲۲ دختر و ۱۶۶ پسر) مقطع متوسطه شهرستان ری به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه حوادث منفی زندگی و پرسشنامه سبک اسنادی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار لیزرل و (
SPSS) و با روش های تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تاییدی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری بررسی شد.
یافته ها: از میان سه مدل اسنادی آسیب پذیری، مدل نشانه و مدل شروع، دو مدل نشانه و شروع برازش خوبی در تبیین افسردگی داشت، ولی مدل آسیب پذیری برازش خوبی نداشت.
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش از مدل های اسنادی شروع و نشانه در تبیین افسردگی حمایت می کند.
متن کامل [PDF 429 kb]   (4799 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/2/12 | پذیرش: 1386/4/19 | انتشار: 1386/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.