دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 87-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده:   (2643 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه­ ی ذهن­ آگاهی و راهبردهای فراشناختی با سبک ­های یادگیری دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز است.
روش: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است که برای انجام آن،۲۸۰ نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز با روش نمونه­ گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار این تحقیق، پرسش ­نامه ­­هایی فراشناخت
الشوت-موهر (۲۰۰۴)، ذهن­ آگاهی تورنتو (۲۰۰۶) و پرسش­ نامه­ ی سبک ­های یادگیری کلب (۱۹۸۵) بود. ضریب پایایی پرسش ­نامه ­ها به ترتیب ۰/۹۷ ۰/۸۵ و ۰/۹۸ به دست آمد. روش­ های آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی (میانگین، درصد فراوانی، روش همبستگی پیرسون) و آمار استنباطی (رگرسیون لوجستیک) بود.
یافته ­ها: نتایج تحقیق نشان داد که رابطه ­ی ذهن ­آگاهی با سبک یادگیری هم­گرا معکوس و با سبک یادگیری واگرا مثبت است. همچنین رابطه­ ی راهبردهای فراشناختی با سبک واگرا مثبت و با سبک انطباقی هم مثبت و هم معکوس است و با سبک یادگیری جذب­ کننده نیز رابطه‌ی منفی دارد.
نتیجه ­گیری:
بنابراین افرادی که ذهن ­آگاهی و فراشناخت زیادی دارند، بیشتر از سبک یادگیری واگرا استفاده می­کنند.
متن کامل [PDF 358 kb]   (1067 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/6/30 | پذیرش: 1394/8/30 | انتشار: 1394/10/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.