دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi Aghdam K, Nazari M A, Azimirad V. Design and Development of a Computer Game for Time Reproduction Training: A Pilot Study . Advances in Cognitive Sciences 2016; 17 (4) :1-12
URL: http://icssjournal.ir/article-1-353-fa.html
صالحی اقدم خدیجه، نظری محمد علی، عظیمی راد وحید. طراحی و ساخت بازی رایانه‌ای برای تقویت بازتولید زمان: یک مطالعه مقدماتی. تازه های علوم شناختی. 1394; 17 (4) :1-12

URL: http://icssjournal.ir/article-1-353-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز
2- دکترای تخصصی علوم اعصاب، دانشیار گروه روانشناسی، آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز
3- دکتری مهندسی مکانیک، استادیار دانشکده مهندسی فناوری های نوین دانشگاه تبریز
چکیده:   (3297 مشاهده)
هدف: پیشرفت­ های اخیر در علوم اعصاب نشان داده­اند که افراد می­ توانند از طریق آموزش شناختی مغز­شان را جهت بهبود توانایی­ های شناختی­ نظیر حافظه کاری و توجه آموزش دهند. از سویی دیگر، مبتنی بر مدل دروازه توجه، درک زمان نتیجه فرایندهای شناختی مثل توجه و حافظۀ کاری است.
روش: با در نظر گرفتن موارد بالا، ابزار تقویت بازتولید زمان در قالب بازی به‌منظور بهبود این فرایند شناختی طراحی و ساخته شد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اولیۀ تأثیر بازی ساخته شده روی عملکرد بازتولید زمان بود. بدین منظور، در چهارچوب طرح تک آزمودنی(A-B)  تعداد آزمودنی ( 6-12 ساله) مورد بررسی قرار گرفتند. عملکرد آزمودنی­­­ها در تکلیف بازتولید زمان در چهار مرحله ارزیابی شد: - مرحلۀ­ خط پایه، - حین جلسه‌­های آموزش، - بلافاصله پس از اتمام جلسه­ های آموزش به‌عنوان پس‌آزمون و - سی روز پس از مرحلۀ پس‌آزمون به‌عنوان مرحلۀ پیگیری. برای همه­‌ی آزمودنی­ ها اندازه اثر با روش d کوهن و PND محاسبه شد.
 یافته ­ها: باوجود تأثیر مداخله برای برخی آزمودنی­‌ها، نتایج کلی تغییرپذیری زیادی نشان داد. علاوه بر این، عملکرد آزمودنی‌­ها در تکلیف بازتولید زمان با عملکرد آن‌ها در جلسه­‌های آموزش مقایسه شدند تا انتقال اثر بهبود در بازی به تکلیف ارزیابی بررسی شود و نتایج این مقایسه نیز نشان داد که تأثیر آموزش متغیر است.
نتیجه­ گیری: احتمالاً تغییرپذیری برای انتقال اثر به دلیل تفاوت در ماهیت ابزار ارزیابی و آموزش بود. این یک مطالعۀ اولیه برای بررسی نحوۀ اثر آموزش ادراک زمان از طریق بازی بوده و مطالعه­ های بیشتری برای نتیجه­ گیری نیاز است.
متن کامل [PDF 3864 kb]   (856 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/6/1 | پذیرش: 1394/8/1 | انتشار: 1394/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb