دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 67-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
2- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده‌ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
3- استادیار، گروه کودکا ن خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
4- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (واحد خوراسگان)
چکیده:   (3704 مشاهده)
هدف: هدف این تحقیق، بررسی تأثیر یک دوره برنامه ­ی تمرینی یوگا بر کارکردهای شناختی- حرکتی کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش ­فعالی است.
روش: جامعه‌­ی آماری، کلیه مراجعان پسر و دختر شش تا 10 ساله بودند که در شش ماهه‌­ی دوم سال 1391، با تشخیص اولیه­‌ی اختلال نقص توجه- بیش‌­فعالی به مرکز درمانگاهی مشاوره و روان­شناختی شناخت شهر اصفهان معرفی شده بودند. نمونه‌­ی آماری شامل 26 کودک (20 پسر و 6 دختر) دارای اختلال نقص توجه- بیش‌­فعالی (نوع ترکیبی) با میانگین سنی 1/18
±7/23 بود که به صورت در­دسترس و هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. تحقیق از نوع نیمه‌­تجربی و طرح تحقیق پیش ­آزمون- پس‌­آزمون و گروه کنترل بود. چهار ماه بعد از پس‌­آزمون نیز آزمون پیگیری گرفته شد. ابزارهای این پژوهش، پرسش‌­نامه­ ی کانرز (فرم کوتاه والد و معلم) برای تشخیص اختلال نقص توجه- بیش­‌فعالی، آزمون هوش تجدید نظرشده­‌ی وکسلر برای تعیین ضریب هوشی و دستگاه سنجش کارکردهای شناختی- حرکتی بود. پس از جمع‌­آوری داده‌­های خام، از روش آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس بین­‌گروهی با اندازه­‌های مکرر (0/05=α) استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که یک دوره برنامه‌­ی تمرینی یوگا بر بهبود کارکردهای شناختی- حرکتی (توجه انتخابی و آماده­سازی حرکتی) مؤثر بوده است.
نتیجه­­­ گیری: نتیجه­ اینکه از تمرین­ های یوگا می­ توان برای بهبود نشانه­ های شناختی - حرکتی در مدارس و مراکز درمانی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 756 kb]   (3366 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/29 | پذیرش: 1394/2/30 | انتشار: 1394/4/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.