1- کارشناس ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
2- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
3- استادیار، گروه کودکا ن خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
4- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (واحد خوراسگان)
چکیده: (3704 مشاهده)
هدف: هدف این تحقیق، بررسی تأثیر یک دوره برنامه ی تمرینی یوگا بر کارکردهای شناختی- حرکتی کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی است.
روش: جامعهی آماری، کلیه مراجعان پسر و دختر شش تا 10 ساله بودند که در شش ماههی دوم سال 1391، با تشخیص اولیهی اختلال نقص توجه- بیشفعالی به مرکز درمانگاهی مشاوره و روانشناختی شناخت شهر اصفهان معرفی شده بودند. نمونهی آماری شامل 26 کودک (20 پسر و 6 دختر) دارای اختلال نقص توجه- بیشفعالی (نوع ترکیبی) با میانگین سنی 1/18±7/23 بود که به صورت دردسترس و هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. تحقیق از نوع نیمهتجربی و طرح تحقیق پیش آزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. چهار ماه بعد از پسآزمون نیز آزمون پیگیری گرفته شد. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامه ی کانرز (فرم کوتاه والد و معلم) برای تشخیص اختلال نقص توجه- بیشفعالی، آزمون هوش تجدید نظرشدهی وکسلر برای تعیین ضریب هوشی و دستگاه سنجش کارکردهای شناختی- حرکتی بود. پس از جمعآوری دادههای خام، از روش آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس بینگروهی با اندازههای مکرر (0/05=α) استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که یک دوره برنامهی تمرینی یوگا بر بهبود کارکردهای شناختی- حرکتی (توجه انتخابی و آمادهسازی حرکتی) مؤثر بوده است.
نتیجه گیری: نتیجه اینکه از تمرین های یوگا می توان برای بهبود نشانه های شناختی - حرکتی در مدارس و مراکز درمانی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/12/29 | پذیرش: 1394/2/30 | انتشار: 1394/4/1