دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1390 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 24-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- روان شناسی عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استادیار دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- دانشیار دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (2850 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به بررسی عملکرد افراد نیمکره راست برتر و چپ برتر در حل تداخل تکلیف دوگانه پرداخته است
روش: از بین ۷۸۷ دانش آموز بر مبنای پرسشنامه ترجیح جانبی به روش نمونه گیری هدفمند ۶۰ آزمودنی ( ۳۰ نفر دانش آموز نیمکره راست برتر و ۳۰ نفر دانش آموز نیمکره چپ برتر) انتخاب شدند. پس از کنترل سن و جنسیت و همتاسازی آزمودنی ها از نظر هوش و دست برتری در دو گروه نیمکره راست برتر و چپ برتر گمارده شدند و با استفاده از نرم افزار تداخل تکلیف دوگانه مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج آزمون t مستقل نشان داد دو گروه تفاوت معناداری در زمان واکنش دارند. همچنین در بررسی در ناهمزمانی شروع محرک ها (SOA) این دو گروه تفاوت معناداری را در ۵۰ میلی ثانیه نشان دادند.
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش ضمن تایید مدل گلوگاه مرکزی در حل تداخل تکلیف دوگانه، تفاوت در عملکرد رفتاری افراد نیمکره راست برتر و چپ برتر نشان داد. همچنین این پژوهش پیشنهاد می ک ند، در بررسی عملکردهای شناختی، نظیر حل تداخل تکلیف دوگانه بجای کنترل دست برتری، اثر قابل ملاحظه برتری نیمکره ای مد نظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 840 kb]   (963 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/9/1 | پذیرش: 1389/11/1 | انتشار: 1390/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.