دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1382 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 54-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- مرکز مشاوره چالش‌ مهر، تهران، ایران.
چکیده:   (3524 مشاهده)

هدف: در این مطالعه، تأثیر آموزش موسیقی در افزایش توانایی‌های شناختی کودکان بررسی شده است.
روش: ۳۰ کودک پنج و شش ساله که در ترم اول کلاس‌های موسیقی کودک در آموزشگاه‌های موسیقی درجه یک و دو شهر تهران شرکت می‌کردند‏، با ۳۰ کودک گروه گواه  (از مهد کودک) مقایسه شدند. گروه گواه از نظر سن، جنس، میزان تحصیلات مادر و سطح درآمد خانواده با گروه آزمایشی همسان‌سازی شد. در ابتدا، همه کودکان تحت آزمون هوش استنفورد بینه قرار گرفتند و سپس کودکان گروه آزمایشی به مدت سه ماه و هر هفته یک بار در کلاس‌های موسیقی کودکان شرکت داده شدند. پس از سه ماه از همه کودکان پس آزمون گرفته شد.
یافته‌ها: تحلیل نتایج نشان داد که گروه آزمایشی از نظر میزان افزایش توانایی استدلال عمومی (که با معیار ضریب هوشی و با نمره کل آزمون هوش استنفورد-بینه سنجیده ‌شد) با گروه گواه تفاوت معنی‌داری دارد. در ارزیابی خرده آزمون‌ها نیز مشاهده شد که آموزش موسیقی سبب افزایش توانایی استدلال کلامی و تقویت حافظه کوتاه مدت کودکان گردیده است، ولی درمورد توانایی استدلال دیداری/ انتزاعی، با وجود افزایش میانگین نمره‌های خام هر دو گروه در پس آزمون (نسبت به پیش آزمون)،  در میزان تغییرات دو گروه تفاوت معنی‌داری دیده نشد.
نتیجه‌گیری: از این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که آموزش موسیقی ممکن است در رشد برخی توانایی‌های شناختی کودکان مؤثر باشد.
 

متن کامل [PDF 284 kb]   (8167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1382/3/1 | پذیرش: 1382/5/1 | انتشار: 1382/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.