دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1385 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 39-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
2- گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (4756 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی روایی نسخه فارسی پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات (SDQ) انجام شد.
روش: روایی نسخه‌های والد و آموزگار
(SDQ) در یک نمونه ۶۰۰ نفری از جامعه کودکان ۱۲-۶ ساله ایرانی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس، نتایج (SDQ) با نتایج معاینه کودکان توسط روانپزشک کودک و نوجوان و مصاحبه تشخیصی ((K-SADS مقایسه شد. داده‌های مربوط به هنجاریابی و نقاط برش محاسبه شد.
یافته‌ها: نمرات به‌دست آمده از نسخه‌های والد وآموزگار
(SDQ) در تمام قسمت‌ها با یکدیگر همبستگی مثبت داشتند. مقایسه نمرات شاخص‌های پرفعالیتی و نمره کلی مشکلات تشخیص‌های روان‌پزشکی نشان داد که (SDQ) از روایی مطلوبی برخوردار است. نقاط برش به‌دست آمده با مطالعات سایر کشورها هم‌خوانی داشت.
نتیجه‌گیری: نسخه فارسی
(SDQ) از مشخصات روان‌سنجی قابل قبولی برخوردار است و می‌تواند برای یافتن مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان ایرانی ابزار غربالگری مناسبی باشد. لازم است مطالعه مشابهی نیز برای جمعیت نوجوانان انجام شود.
 
متن کامل [PDF 619 kb]   (1545 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/6/2 | پذیرش: 1385/8/1 | انتشار: 1385/10/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.