دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 69-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2758 مشاهده)
هدف: در این پژوهش سبک تدریس حمایت­ کننده از خودمختاری به عنوان روشی که در چهارچوب نظریۀ خود‌تعیین‌گری تعریف شده و به سبک رفتار معلم در کلاس می­پردازد، بررسی و تأثیرات آن بر خلاقیت کودکان پیش ­دبستانی ارزیابی شده است.
روش: سبک تدریس معلمان با تکمیل پرسش­نامۀ مشکلات مدارس (PIS) مشخص شد. سپس ۱۰۰ نفر از نوآموزان چهار مرکز پیش ­دبستانی مناطق یک تا سه شهر تهران به تفکیک سبک تدریس معلم، در قالب دو گروه، طی شش ماه در معرض مداخلۀ شبه‌آزمایشی قرار گرفتند و سپس میزان خلاقیت آنها به وسیلۀ آزمون خلاقیت در حرکت و عمل تورنس سنجیده شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرۀ کلی خلاقیت و به تفکیک زیرمقیاس‌های اصالت و تخیل شرکت‌کنندگان در گروه‌های سبک تدریس حمایت‌کننده‌ از خودمختاری بیشتر از شرکت‌کنندگان در گروه‌های سبک تدریس کنترل‌کننده بود، اما در زیرمقیاس سیالی دو گروه تفاوتی نشان ندادند.
نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط خلاقیت و منبع کنترل درونی، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، تدریس حمایت­ کننده از خودمختاری با تأمین نیاز اساسی خودمختاری کودکان زمینۀ افزایش خلاقیت را در آنان  فراهم ساخته است. 
متن کامل [PDF 354 kb]   (1737 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/26 | پذیرش: 1393/6/26 | انتشار: 1393/10/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.