دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 53-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabiei Pour Salimi M, Dortaj F. Effects of Using Text Metaphors on Comprehension and Recall among High-School Students. Advances in Cognitive Science. 2015; 16 (4) :53-59
URL: http://icssjournal.ir/article-1-262-fa.html
ربیعی پور سلیمی میثم، درتاج فریبرز. تأثیر استفاده از استعاره در متن بر درک مطلب و یادآوری اطلاعات در دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان. تازه های علوم شناختی. 1393; 16 (4) :53-59

URL: http://icssjournal.ir/article-1-262-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (286 مشاهده)
هدف: بر اساس نظریه­ های شناختی استعاره، استفاده از استعاره می­ تواند بر درک و به یادسپاری اطلاعات سازمان­دهی نشده مؤثر باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از استعاره در متن بر درک مطلب و یادآوری دانش آموزان سال سوم دبیرستانی است.
روش: در این پژوهش، ۴۰ دانش­آموز سال سوم دبیرستانی در شهرستان لاهیجان شرکت کردند. آنها به روش نمونه­ گیری خوشه­ای انتخاب شدند و در دو گروه کنترل
(۲۰ نفر) و آزمایش (۲۰ نفر) قرار گرفتند. یک گروه متن استعاری و گروه دیگر متن تحت­ اللفظی تقریباً ۵۰۰ کلمه ­ای را مطالعه کرد. بلافاصله پس از خواندن متون، دانش­ آموزان برای بررسی درک مطلب و یادآوری به دو پرسش­نامه پاسخ دادند.
یافته­ ها: نتایج آزمون
t برای آزمون درک مطلب نشان داد که بین نمرات درک مطلب گروه آزمایش (دانش‌آموزانی که متن استعاری را مطالعه کرده بودند) و گروه کنترل (دانش­ آموزانی که متن دارای معنای تحت­ الفظی را خوانده بودند) تفاوت معناداری وجود دارد. طبق نتایج آزمون دوم، بین نمرات یادآوری دانش­ آموزان دو گروه یاد شده تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: برای معرفی کامل­تر مفاهیم انتزاعی و درک روابط غیرعینی استفاده از ساختار استعاری مناسب تأثیرگذار است.
واژه‌های کلیدی: استعاره، درک مطلب، یادآوری
متن کامل [PDF 349 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb