دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 42-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

valitabar Z, Hosseinsabet F, Beheshtiyan M. The Effect of Emotional Memory Management on Response to Intrusive Memories in Patients with Depression . Advances in Cognitive Science. 2015; 16 (4) :42-52
URL: http://icssjournal.ir/article-1-261-fa.html
ولی‌تبار زهرا، حسین ثابت فریده، بهشتیان محمد. اثر آموزش مدیریت حافظۀ هیجانی بر واکنش به خاطرات ناخوانده در افسردگی خفیف . تازه های علوم شناختی. 1393; 16 (4) :42-52

URL: http://icssjournal.ir/article-1-261-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی، تهران، ایران
چکیده:   (295 مشاهده)
هدف: خاطرات ناخوانده به بازیابی غیرارادی وقایع (معمولاً) ناخوشایند گذشته گفته می‏ شود. پژوهش‏ها نشان داده‏اند که ارزیابی‏ های منفی و راهبردهای مدیریتی ناکارآمد این بازیابی‏ها با افسردگی ارتباط دارد. از اهداف اصلی برنامۀ آموزشی مدیریت حافظه هیجانی  آموزش مهارت‏ های سازگارانۀ مناسب با این باز‏یابی‏ها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزشی مدیریت حافظۀ هیجانی بر کاهش پریشانی‏ ناشی از بازیابی خاطرات ناخوانده، ارزیابی ‏های منفی، واکنش سرکوب، نشخوار فکری و واکنش تجزیه‏ای این بازیابی‏ ها انجام شد.
روش:
این پژوهش روی نمونه‏ای از زنان ۲۵ تا ۳۵ سالۀ مراجعه­ کننده به فرهنگسرای معرفت صورت گرفت. ۱۱۲ نفر با نمونه‏ گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسش­نامه ­های بک و پاسخ به ناخوانده ‏ها را تکمیل کردند. از میان ۲۸ نفر دارای ملاک‏ های ورود به پژوهش، ۲۴ نفر با پژوهشگر همکاری کردند. این ۲۴ نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. پیش و پس از آموزش مدیریت حافظه هیجانی، هر دو گروه به پرسش­نامه ‏ها پاسخ دادند.
یافته ‏ها: آموزش مدیریت حافظۀ هیجانی بر کاهش پریشانی مرتبط با بازیابی خاطرات ناخوانده، ارزیابی‏ های منفی و واکنش سرکوب به بازیابی این خاطرات تأثیر داشت و پیگیری یک ماهه پایداری آن را تأیید کرد.یافته‏ های آماری اثر آموزش مدیریت حافظۀ هیجانی بر کاهش نشخوارفکری و واکنش تجزیه‏ای را تأیید نکرد.
نتیجه ‏گیری: با استفاده از برنامۀ آموزشی مدیریت حافظۀ‏ هیجانی، می ‏توان مهارت‏ هایی را که به مقابله با افسردگی و پیشگیری از بازگشت آن به افراد کمک می­کند، آموزش داد. 
متن کامل [PDF 397 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb