هدف: هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین روانپریشیگرایی، استقلال – وابستگی میدانی و تداعی لغات (خلاقیت) بود.
روش: بدین منظور، از میان دانشجویان دانشگاه اصفهان، ۵۰ پسر و ۶۰ دختر در دو مرحله با روش خوشهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. برای بررسی سبک شناختی استقلال – وابستگی میدانی ادراکی دانشجویان، از پرسشنامه روانپریشیگرایی، آزمون مجموعه اشکال پنهان شده (GEFT) و برای ارزیابی خلاقیت از آزمون تداعی لغات استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین نمرات روانپریشیگرایی و تداعی لغات (خلاقیت)، رابطه منفی معنیدار وجود دارد ولی بین استقلال-وابستگی میدانی و تداعی لغات رابطه معنیدار نبود. همچنین میانگین نمرات تداعی لغات (خلاقیت) در دختران و پسران دانشجو به طور معناداری متفاوت بود که نشان دهنده برتری پسران نسبت به دختران در این زمینه بود و تفاوت بین میانگین نمرات استقلال - وابستگی میدانی و روانپریشیگرایی دختران و پسران دانشجو معنیدار نبود.
نتیجهگیری: شناسایی وجوه متفاوت ویژگیهای شخصیتی و شناختی افراد خلاق از اهمیت خاصی برخوردار است و بر اساس نقاط ضعف و قوت آنان باید برنامهها و امکانات آموزشی مناسب تدوین شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |