دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1385 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 52-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
چکیده:   (3291 مشاهده)
هدف: هدف این تحقیق، بررسی وجود رابطه بین سبک‌های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود.
روش: پرسشنامه‌های سبک‌های تفکر و فرآیند مطالعه بر روی ۳۹۸ آزمودنی (۲۰۳ پسر و ۱۹۵ دختر) اجرا شد. برای بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان، میانگین کل نمرات افراد از طریق دانشگاه، جمع‌آوری گردید.  سپس نقش تفاوت‌های جنسی بر سبک‌های تفکر و رویکردهای یادگیری، و همچنین روابط بین متغیرها به ترتیب از طریق آزمون (
t) برای گروه‌های مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بررسی شد.
یافته‌ها: دو جنس در متغیرهای پیشرفت تحصیلی، سبک‌های تفکر قانونی، قضایی، سلسله‌مراتبی، درونی، بیرونی و رویکرد سطحی تفاوت معنی‌دار داشتند. همچنین سبک‌های تفکر قانونی، قضایی، آزاداندیش، سلسله مراتبی، بیرونی و رویکرد یادگیری عمیق با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنی‌دار و سبک‌های تفکر اجرایی، جزیی، محافظه کار و رویکرد یادگیری سطحی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی‌دار داشتند. سبک‌های تفکر قانونی، قضایی، آزاداندیش، سلسله‌مراتبی و بیرونی با رویکرد یادگیری عمیق و سبک‌های تفکر اجرایی، جزیی، محافظه‌کار و الیگارشی با رویکرد سطحی رابطه مثبت و معنی‌دار نشان داد. از متغیر سبک‌‌های تفکر، پنج سطح و از متغیر رویکردهای یادگیری، هر دو سطح در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهیم بودند.
نتیجه‌گیری: توجه به نقش عوامل درون‌فردی سبک‌های تفکر و رویکردهای یادگیری در مطالعات مربوط به پیشرفت تحصیلی اهمیت خاصی دارد.

 
متن کامل [PDF 545 kb]   (918 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1384/12/25 | پذیرش: 1385/2/1 | انتشار: 1385/4/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.