Besharat M A, Ofoghi Z, Aghaei Sabet S, Habibnejad M, Pournaghd Ali A, Geranmayehpour S. Moderating Effect of Cognitive Emotion Regulation Strategies on the Relationship Between Alexithymia And Interpersonal Problems. Advances in Cognitive Sciences 2014; 15 (4) :43-52
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-216-fa.html
بشارت محمدعلی، افقی زهرا، آقایی ثابت سارا، حبیب نژاد محمد، پورنقدعلی علی، گرانمایه پور شیوا. نقش تعدیلکنندۀ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطۀ بین ناگویی-هیجانی و مشکلات بینشخصی . تازه های علوم شناختی. 1392; 15 (4) :43-52
URL: http://icssjournal.ir/article-1-216-fa.html
1- استاد گروه روان شناسی، دانشگاه تهران
2- دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.
4- کارشناس ارشد علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
5- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (3577 مشاهده)
هدف: تنظیم و مدیریت هیجانها نقشی تعیین کننده در سلامت و بیماری روانی دارند. در این پژوهش، نقش تعدیل کنندۀ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطۀ بین ناگویی هیجانی و مشکلات بینشخصی در یک نمونۀ دانش آموزی بررسی شد.
روش: در این پژوهش، ۴۴۳ دانش آموز دبیرستانی (۲۱۳ پسر، ۲۳۰ دختر) مشغول به تحصیل در مدارس شهر تهران از رشته های مختلف تحصیلی در حوزه های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی شرکت کردند. شرکت کنندگان پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (۲۰-(FTAS و مقیاس مشکلات بین شخصی (IIP-۶۰) را تکمیل کردند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان و مشکلات بینشخصی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و ناگویی هیجانی با مشکلات بینشخصی همبستگی مثبت معنادار داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون تعدیلی نشان داد که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان میتوانندرابطۀ بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی را تعدیل کنند.
نتیجه گیری: از یافته های این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی یک رابطۀ خطی ساده برقرار نیست و راهبردهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان میتوانند بر این رابطه تأثیر بگذارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/4/25 | پذیرش: 1392/7/25 | انتشار: 1392/10/1