دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1392 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، ایران.
2- کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (2533 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل کننده اسناد شناختی در رابطه ی میان پنج عامل بزرگ شخصیت با واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان پسر به مرحله اجرا در آمد.
روش: جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر یک دبیرستان تشکیل دادند که از بین آنها ۱۹۶ نفر به شیوه ی تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ۵۰ سؤالی پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسشنامه ۲ سؤالی واکنش پرخاشگرانه و سه سناریو برای تحریک اسناد شناختی بودند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داد هها نشان داد که اسناد شناختی رابطه برون گرایی و تجربه پذیری را با واکنش پرخاشگرانه به فرد غریبه تعدیل می نمایند. تحلیل ساده شیب خط نشان داد که در موقعیت اسناد شناختی خصمانه، برون گرایی با واکنش پرخاشگرانه دارای رابطه منفی و معنادار، اما تجربه پذیری با واکنش پرخاشگرانه به فرد غریبه در موقعیت خصمانه دارای رابطه مثبت و معنادار است. همچنین اسناد شناختی موقعیتی رابطه برون گرایی را با واکنش پرخاشگرانه به فرد آشنا تعدیل می نماید. تحلیل ساده شیب خط نشان داد که در موقعیت اسناد شناختی خصمانه، برون گرایی با واکنش پرخاشگرانه به فرد آشنا دارای رابطه منفی و معنادار است.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی
نظیر برون گرایی و تجربه پذیری با اسناد خصمانه در رابطه با واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان پسر تعامل میکنند.
متن کامل [PDF 526 kb]   (930 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/9/1 | پذیرش: 1391/11/1 | انتشار: 1392/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.