دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1384 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 51-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، تهران، ایران.
چکیده:   (211 مشاهده)
هدف: در این مطالعه تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر عملکرد کودکان دبستانی مدرسه‌ای در تهران بررسی گردید.
روش: در یک بررسی قبل و بعد، اثر برنامه آموزش مهارت‌های زندگی بر 26 نفر از دانش‌آموزان کلاس چهارم یکی از دبستان‌های ناحیه هشت آموزش و پرورش تهران بر اساس راهنمای مربوط به کودکان دبستانی، بررسی گردید. نمونه‌گیری به روش در دسترس و از طریق مراجعه به مدرسه محل تحصیل دانش‌آموزان بود. مهارت‌ها در سه سطح دانش‌آموزان، معلمان و والدین به وسیله دو فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان آموزش داده شد. پس از انجام مداخلات و تکمیل پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات‏ (SDQ)، نتایج قبل و بعد مقایسه شدند.
یافته‌ها: تغییر رو به کاهش نمره شاخص کل مشکلات بعد از مداخله معنی‌دار بود، ولی در سایر شاخص‌ها یعنی نشانه‌های سلوک، هیجانی، بیش‌فعالی، مشکلات ارتباطی با همسالان و بروز رفتارهای جامعه‌پسند تفاوت قبل و بعد معنی‌دار نبود.
نتیجه‌گیری: برنامه بهداشت روان در مدارس ممکن است بتواند از مشکلات دانش‌آموزان بکاهد و توانمندی آنها را ارتقا دهد.
متن کامل [PDF 242 kb]   (796 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۴/۲/۲۹ | پذیرش: ۱۳۸۴/۵/۲ | انتشار: ۱۳۸۴/۷/۱