دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1384 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 35-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- اداره آموزش و پرورش استان تهران، تهران،ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (2292 مشاهده)
هدف: چنین به نظر می‌رسد که در یک طبقه‌بندی نسبتاً معتبر می‌توان علاوه بر برجسته ساختن مبانی نوروسایکولوژیک کودکان دارای اختلال خواندن، آنها را بر اساس صحت خواندن به دو زیر گروه ادراکی و زبانی تقسیم کرد. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه پردازش مهارت‌های واج‌شناختی در این دو زیرگروه است.
روش: در یک پژوهش توصیفی- پس رویدادی، بر اساس تحلیل‌ آماری عملکرد آموزشی گروه نمونه، ۵۰ دانش‌آموز، واجد ملاک‌های تشخیصی مشکلات خواندن بودند که برای آزمون فرضیه‌های تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای تحقیق شامل آزمون خواندن، آزمون مهارت واج‌شناختی و مقیاس پیشرونده هوش (ریون) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون غیرپارامتریک ارزشیابی شدند.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش در برخی از مهارت‌های واج‌شناختی (سرعت نامیدن اعداد، سیالی کلمات هم‌پیش‌حرف، تعویض صدا و سرعت خواندن) میان رتبه‌های دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود داشت.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که گروه‌بندی کودکان مبتلا به اختلال خواندن به دو زیرگروه ادراکی و زبانی، دارای اعتبار باشد و هر یک از این دو زیرگروه‌ دارای خاستگاه‌های نوروسایکولوژیکی متفاوتی ‌باشند. کودکان گروه ادراکی در مقایسه با گروه زبانی در دستیابی به ساختار اشکال حروف، واج‌ها، ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات واج‌شناختی از حافظه بلندمدت، کاربرد واج‌ها و گفتار توانمندتر هستند. 
متن کامل [PDF 276 kb]   (1711 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/28 | پذیرش: 1384/5/2 | انتشار: 1384/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.