دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1389 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 18-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (2981 مشاهده)
هدف: بررسی نحوه پردازش ریتم در موسیقی دستگاهی ایران با استفاده از fMRI.
روش: به ۱۲ نفر موسیقی‌دان راست‌دست با حدود سنی ۳۰-۲۰ سال قطعاتی از دستگاه ماهور به دو شکل ریتمیک و غیرریتمیک و با ترتیب تصادفی ارایه و میزان افزایش فعالیت نواحی مختلف مغزی آنها بررسی شد.
یافته‌ها: نواحی خاص از مغز هنگام ارایه هر یک از قطعات ماهور ریتمیک و غیرریتمیک فعال می‌شود. بیشترین میزان فعالیت هنگام ارایه قطعات ماهور غیرریتمیک در نیمکره راست و در نواحی شکنج پیشانی میانی، پلنیوم گیجگاهی و شکنج گیجگاهی فوقانی مشاهده شد. قطعات ماهور ریتمیک نیز موجب افزایش فعالیت نیمکره چپ به ویژه نواحی آمیگدال قطب پیشانی، قشر مخ حدقه‌ای، بخش قدامی شکنج گیجگاهی میانی و قشر اولیه حرکتی شد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت، جانبی شدن نقش مهمی در درک ریتم دارد. بر اساس مدل سلسله‌مراتبی نیز می‌توان داده‌ها را تفسیر کرد، به این معنا که هر اندازه موسیقی دارای عناصر پیچیده‌تر چون ریتم باشد،‌ سطوح بالاتری از مغز را فعال می‌کند.
متن کامل [PDF 767 kb]   (814 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/3/1 | پذیرش: 1389/5/1 | انتشار: 1389/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.