دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1384 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 17-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران.
2- گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (2255 مشاهده)

هدف: در طی سال‌های گذشته، موضوع کانابینوییدها و سوء مصرف این ترکیبات، توجه بسیاری را به خود معطوف کرده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه نقش سیستم کانابینوییدی و تداخل این سیستم با سیستم اوپیوییدی در یادگیری وابسته به وضعیت می‌باشد.
روش: در این مطالعه تجربی، تزریق داخل بطنی دوزهای مختلف آگونیست‌ها و ‌آنتاگونیست‌های کانابینوییدی و تزریق زیر جلدی مورفین، در مدل اجتنابی غیرفعال، مورد استفاده قرار گرفته است.
یافته‏ ها: آنتاگونیست‌های کانابینوییدی از یادآوری حافظه به وسیله مورفین در یادگیری وابسته به وضعیت در روز آزمایش ممانعت می‌کنند.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که بهبود یادآوری حافظه با مورفین یا حداقل بخشی از آن به وسیله گیرنده‌های کانابینوییدی القا می‌‌شود.
 

متن کامل [PDF 382 kb]   (623 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1383/8/21 | پذیرش: 1383/10/26 | انتشار: 1384/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.