دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 62-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kavyani M, Abdoli B, Ebrahimi R. The effect of cognitive training on learning through observation in dart-throwing skills. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (2) :54-62
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1096-fa.html
کاویانی مریم، عبدلی بهروز، ابراهیمی رضا. اثر تمرین شناختی بر یادگیری از طریق مشاهده در مهارت پرتاب دارت. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (2) :54-62

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1096-fa.html


1- استادیار رفتار حرکتی، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار رفتار حرکتی، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (2379 مشاهده)
مقدمه: هدف کلی تحقیق تاثیر تمرینات شناختی بر یادگیری از طریق مشاهده در مهارت پرتاب دارت بود.
روش کار: نمونه مورد مطالعه 40 نفر از دانش‌­آموزان کلاس سوم و چهارم دبستان بودند که به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. پژوهش در دو فاز اجرا شد، در فاز اول تمرینات شناختی برای تقویت شناختی و در فاز دوم تمرینات مهارت دارت با استفاده از یادگیری مشاهده­ای انجام گرفت. در فاز اول مطالعه ابتدا از آزمودنی­‌ها پیش­‌آزمون شناختی گرفته شد. سپس گروه­‌ها همسان­‌سازی شدند و به دو گروه تمرین شناختی و بدون تمرین شناختی تقسیم شدند (هر گروه  20 نفر). به گروه شناختی 8 جلسه تمرینات شناختی با تاکید بر تکالیف مرتبط به کارکردهایی اجرایی داده شد. سپس از هر دو گروه پس آزمون شناختی گرفته شد. نمونه­‌ها در پیش­‌آزمون و پس­‌آزمون شناختی با استفاده از نرم‌­افزار Corsi Block ارزیابی شدند. در فاز دوم مطالعه گروه­‌ها به دو گروه 10 نفری مشاهده‌­ای+بدنی و بدنی تقسیم شدند. از هر چهار گروه پیش‌­آزمون مهارت پرتاب دارت گرفته شد. چهار گروه سه جلسه تمرین دارت (20 پرتاب) انجام دادند، فقط گروه مشاهده­‌ای+بدنی علاوه بر پرتاب دارت ویدئو مدل ماهر پرتاب دارت را مشاهده کردند. مجددا از هر چهار گروه پس‌­آزمون شناختی گرفته شد.
یافته‌­ها: گروه شناختی+مشاهده­‌ای+بدنی در پس‌­آزمون دارت به طور معناداری بهتر از سایر گروه­‌ها عمل کرد.
نتیجه­‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه می­توان گفت که اگر از طریق تمرین شناختی، مهارت­‌های شناختی را که زیربنای شناختی یادگیری مشاهده­‌ای هستند، تقویت کنیم، می­توان سرعت یادگیری از طریق مشاهده در مهارت پرتاب دارت را افزایش دهیم.
متن کامل [PDF 806 kb]   (677 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1398/11/22 | پذیرش: 1399/1/28 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb