مقالات پذیرفته شده                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2- پژوهشکده علوم شناختی
3- دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین
چکیده:   (98 مشاهده)
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان توان‌بخشی شناختی در کنترل استرس و اضطراب دانش­آموزان دختر دوره دوم دبیرستان شهر تهران انجام شد.
 روشها: روش پژوهش حاضر نیمه­ تجربی با طرح پیش­ آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش ­آموز دختر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) بود که به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای به صورت فردی مورد مداخله قرار گرفتند، در صورتی که هیچ مداخله­ ای روی گروه کنترل انجام نگرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه 21DASS بود که سه گروه، در سه مرحله آن­را تکمیل نمودند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان توان‌بخشی شناختی تأثیر معناداری در کاهش استرس و اضطراب دانش ­آموزان در مرحله پس ­آزمون و پیگیری دارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر می­ توان نتیجه گرفت که درمان توان‌بخشی شناختی در کاهش استرس و اضطراب دانش ­آموزان دختر مؤثر است و در نتیجه جهت کاهش استرس و اضطراب آن‌ها می­توان از این مداخله سود جست.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1398/3/28 | پذیرش: 1398/8/14 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb