دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 111-119 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhlaghi Jami L, Hassani-Abharian P, ahadi H, Kakavand A. Efficacy of cognitive rehabilitation therapy on stress and anxiety of the high school second level female students. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 22 (2) :111-119
URL: http://icssjournal.ir/article-1-970-fa.html
اخلاقی جامی لیلی، حسنی ابهریان پیمان، احدی حسن، کاکاوند علیرضا. بررسی اثربخشی درمان توان‌بخشی شناختی در کنترل استرس و اضطراب دانش‌آموزان دختر دوره دوم دبیرستان. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (2) :111-119

URL: http://icssjournal.ir/article-1-970-fa.html


1- دانشجوی دکترای روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2- استادیار گروه توان‌بخشی شناختی، کلینیک مغز و شناخت، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
3- استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (980 مشاهده)
مقدمه: استرس و اضطراب عملکرد شناختی تکالیف درگیر در حافظه فعال را تخریب کرده، اثرات کاهشی بر ظرفیت حافظه فعال داشته و از کارایی آن می­‌کاهد. یکی از رویکردهای درمانی جدید که اثربخشی آن در کاهش استرس و اضطراب قابل‌ بررسی است، توان‌بخشی شناختی و تلاش جهت ترمیم نقایص شناختی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان توان‌بخشی شناختی در کنترل استرس و اضطراب دانش‌آموزان دختر دوره دوم دبیرستان شهر تهران انجام شده است.
روش کار: روش پژوهش نیمه­ تجربی با طرح پیش‌­آزمون و پس­‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه پژوهش متشکل از دانش‌­آموزان دختر با نشانه­‌های اضطراب و استرس که در مقطع دوره دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند، بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش­‌آموز دختر بود که به روش نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش توسط نرم‌افزار توان‌بخشی شناختیCaptainchr('39')s Log  در 8 جلسه 90 دقیقه­‌ای به صورت فردی مورد مداخله قرار گرفتند، در صورتی که هیچ مداخله­‌ای روی گروه کنترل انجام نگرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه DASS-21 بود که دو گروه، در سه مرحله آن­ را تکمیل نمودند. داده­‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و به وسیله نرم‌افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان توان‌بخشی شناختی حافظه فعال تأثیر معناداری در کاهش استرس و اضطراب دانش‌­آموزان در مرحله پس­‌آزمون و پیگیری دارد.
نتیجه­‌گیری: بر اساس یافته­‌های پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت که درمان توان‌بخشی شناختی حافظه فعال در کاهش استرس و اضطراب دانش­‌آموزان دختر مؤثر است، در نتیجه می­توان جهت کاهش استرس و اضطراب آنها از این مداخله سود جست.
متن کامل [PDF 831 kb]   (278 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1398/3/28 | پذیرش: 1398/8/14 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb